FANDOM

Tasz-0

Tasz – demoniczne bóstwo kalormeńskie .

WyobrażenieEdytuj

Tasz to demon wyobrażany jako sęp o sylwetce ludzkiej. Posiada cztery potężne ramiona oraz dwadzieścia ostrych szponów. Ma duży, ostry dziób, podobny do dzioba tukana. Tasz zwykle trzyma w ręku kosę, co ma podkreślić jego demoniczność oraz grozę.

WierzeniaEdytuj

Tasz jest bogiem Kalormenu. Wszyscy ludzie wierzą w jedynego Tasza, zamiast w Aslana. Jako kompromis powstało nawet przezwisko- Taszlan, mające połączyć imię Aslana z Taszem. Mieszkańcy Kalormenu składają Taszowi ofiary z ludzi, co ma podkreślić grozę Tasza oraz jego skłonność do zabijania, "przyjaźń" ze śmiercią.

W Taszbaanie, tuż obok zamku Tisroka, króla, znajduje się świątynia Tasza.

Pojawienie się w powieściEdytuj

Ostatnia bitwaEdytuj

Tasz przybywa do Narnii na wezwanie Riszdy Tarkaana. Riszda, kot Imbir i małpa Krętacz wmawiają ludności Narnii, że Aslan i Tasz to to samo (w rezultacie wyszedł "Taszlan"). Wściekły Tasz zabił Riszdę i Krętacza.

Ciekawostki Edytuj

  • C.S. Lewis w tworzeniu imion często posiłkował się językiem tureckim i tak słowo "tasz" oznacza w tym języku po prostu "kamień", co mogłoby odnosić się zarówno do tego, że Tasz jest rodzajem pogańskiego bóstwa wyrzeźbionego z kamienia, jak również do jego kamiennego serca.
  • C.S Lewis mógł odwrócić imię "szatan" i usunąć kilka liter, by wyszło imię "Tasz"
  • Jeśli zrobi się coś dobrego w jego imię to robi się to w imię Aslana, zaś jeśli robi się coś złego w imię Aslana to robi się to w imię Tasza